Η
ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών έχει αρχίσει να γίνεται
αντικείμενο προσοχής συζήτησης και μελέτης και στην Ελλάδα θεωρείται πλέον
κοινωνικό πρόβλημα , σύμφωνα με τα αποτελέσματα σχετικών ερευνών που
διεξάγονται σε σχολεία της χώρας μας.
Πολλές
φορές το θύμα γίνεται στόχος, γιατί
είναι διαφορετικός από τους συμμαθητές του. Για παράδειγμα το χρώμα, η εθνικότητα, το φύλο, το βάρος, η σχολική
επίδοση, η έλλειψη κοινωνικότητας και η θρησκεία μπορεί να επιτελέσουν αιτίες
βίαιης συμπεριφοράς προς ένα άτομο.
Ο
θύτης συμπεριφέρεται επιθετικά, επειδή νιώθει ανώτερος και θέλει να
επιβεβαιώσει τη δύναμή του. Επίσης είναι πιθανό να έχει βιώσει την ίδια βία στο
οικογενειακό του περιβάλλον και να αναπαράγει παρόμοια συμπεριφορά. Ο θύτης
γίνεται δημοφιλής και επιδιώκει μέσω της θέσης του να επιβληθεί και στους άλλους
μαθητές οι οποίοι συχνά τον ακολουθούν, επειδή τον θαυμάζουν ή τον φοβούνται.
Τέλος, έχοντας την ανάγκη κάποιοι έφηβοι να ξεχωρίσουν, να δείξουν ότι είναι
διαφορετικοί, υιοθετούν μια βίαιη συμπεριφορά σαν αυτή που βλέπουν να κυριαρχεί
στα παιχνίδια που παίζουν και στις τηλεοπτικές σειρές που παρακολουθούν.
Το
θύμα βιώνει έντονο άγχος, φοβάται να προσέλθει στο σχολείο, φτάνει στη
κατάθλιψη και μπορεί να αντιμετωπίσει διατροφικές διαταραχές. Από την άλλη ο
θύτης αρχίζει να αποκτά μια παραβατική συμπεριφορά, να συμπεριφέρεται άσχημα προς
τους γονείς του και τους καθηγητές του και συχνά έχει τάσεις φυγής από το
σχολείο και το σπίτι του.
Η σύγχρονη
αντιμετώπισή του προβλήματος κρίνεται ανεπαρκής. Το σχολικό περιβάλλον
ολιγωρεί, οι καθηγητές αγνοούν το πρόβλημα ή το αντιμετωπίζουν συνήθως με μέτρα
καταστολής και οι συμμαθητές το συγκαλύπτουν από φόβο ή αδιαφορία. Παράλληλα, η
οικογένεια αρκετές φορές αγνοεί το πρόβλημα ή δείχνει να μην αντιλαμβάνεται τις
διαστάσεις του! Πέρα, λοιπόν, από τη θεσμική αντιμετώπιση του προβλήματος,
απαραίτητη είναι η σύσφιγξη των ανθρώπινων σχέσεων. Το προσωπικό ενδιαφέρον, ο διάλογος
και η επαγρύπνηση είναι παράγοντες που
μπορεί να δράσουν προληπτικά και να μας κάνουν να αισιοδοξούμε ότι το πρόβλημα
μπορεί να περιοριστεί.
Κυριακοπούλου Άλκηστις
Επιλογή βίντεο: Φραντζή Ντορίτα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου