Πριν από λίγο καιρό σχολεία από διαφορετικές
περιοχές της Αττικής μεταξύ άλλων και το δικό μας είχαν την ευκαιρία να λάβουν
μέρος σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που οργάνωνε η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
για την επίσκεψη του αμερικανού συγγραφέα Paul Auster στην Ελλάδα.
Πιο συγκεκριμένα ο Paul Auster είναι ένας
συγγραφέας του οποίου τα βιβλία πραγματεύονται αν όχι πάντα, αλλά συνήθως θέματα τύχης και
συμπτώσεων. Στο βιβλίο του, True Tales of American Life (Αληθινές ιστορίες της καθημερινής ζωής στην Αμερική),
ο συγγραφέας συγκέντρωσε ιστορίες από τους ακροατές των ραδιοφωνικών
εκπομπών του στο National Public Radio, τις οποίες εξέδωσε ως μια
συλλογή-πορτραίτο της αμερικανικής καθημερινότητας του 20ού αιώνα!
Έτσι, η όλη ιδέα που συνέλαβε η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών ήταν παιδιά από εννέα διαφορετικά σχολεία της Αττικής να αναζητήσουν ιστορίες συμπτώσεων ή τύχης και αφού τις συγκεντρώσουν, να τις διαβάσουν με την πολύτιμη βοήθεια του συγγραφέα Κωνσταντίνου Τζαμιώτη. Έπειτα οι μαθητές με τη βοήθεια των υπεύθυνων καθηγητών κάθε σχολείου έπρεπε να κάνουν μια άσκηση δημιουργικής γραφής πάνω στα συγκεκριμένα κείμενα. Δηλαδή οι μαθητές μπορούσαν να "παίξουν" με τις ιστορίες αλλάζοντας ονόματα , ημερομηνίες … και κάνοντας τες να δείχνουν πιο οικείες τόσο προς την ηλικία των παιδιών όσο και προς την εποχή που διανύουμε. Έτσι θα λέγαμε από το πουθενά δημιουργήθηκαν πολλές ιστορίες, το περιεχόμενο των οποίων εκτός από τη βασική ιστορία σύμπτωσης τύχης που είχε περιελάμβανε και πληθώρα ιδεών και σκέψεων καθώς και τους προβληματισμούς που έθεταν οι νέοι συγγραφείς μέσα από αυτά.
Από το όλο εγχείρημα πολύ εποικοδομητική μας φάνηκε η συνάντηση με τον κ. Τζαμιώτη. Μας επισκέφθηκε, λοιπόν, ένα μεσημέρι στο σχολείο και με ηρεμία και ευγένεια άκουσε τις ιστορίες τύχης και συμπτώσεων που είχαμε συγκεντρώσει και στη συνέχεια μας έδωσε πολύτιμες συμβουλές για το πώς θα μπορούσαμε να στήσουμε τις ιστορίες μας. Το καλό ήταν ότι μας έλυσε πολλές απορίες που είχαμε σχετικά με το πώς γίνεται η συγγραφή ενός έργου και πώς λειτουργεί ένας συγγραφέας.
Μερικά από τα λόγια του μας έκαναν μεγάλη εντύπωση:
Έτσι, η όλη ιδέα που συνέλαβε η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών ήταν παιδιά από εννέα διαφορετικά σχολεία της Αττικής να αναζητήσουν ιστορίες συμπτώσεων ή τύχης και αφού τις συγκεντρώσουν, να τις διαβάσουν με την πολύτιμη βοήθεια του συγγραφέα Κωνσταντίνου Τζαμιώτη. Έπειτα οι μαθητές με τη βοήθεια των υπεύθυνων καθηγητών κάθε σχολείου έπρεπε να κάνουν μια άσκηση δημιουργικής γραφής πάνω στα συγκεκριμένα κείμενα. Δηλαδή οι μαθητές μπορούσαν να "παίξουν" με τις ιστορίες αλλάζοντας ονόματα , ημερομηνίες … και κάνοντας τες να δείχνουν πιο οικείες τόσο προς την ηλικία των παιδιών όσο και προς την εποχή που διανύουμε. Έτσι θα λέγαμε από το πουθενά δημιουργήθηκαν πολλές ιστορίες, το περιεχόμενο των οποίων εκτός από τη βασική ιστορία σύμπτωσης τύχης που είχε περιελάμβανε και πληθώρα ιδεών και σκέψεων καθώς και τους προβληματισμούς που έθεταν οι νέοι συγγραφείς μέσα από αυτά.
Από το όλο εγχείρημα πολύ εποικοδομητική μας φάνηκε η συνάντηση με τον κ. Τζαμιώτη. Μας επισκέφθηκε, λοιπόν, ένα μεσημέρι στο σχολείο και με ηρεμία και ευγένεια άκουσε τις ιστορίες τύχης και συμπτώσεων που είχαμε συγκεντρώσει και στη συνέχεια μας έδωσε πολύτιμες συμβουλές για το πώς θα μπορούσαμε να στήσουμε τις ιστορίες μας. Το καλό ήταν ότι μας έλυσε πολλές απορίες που είχαμε σχετικά με το πώς γίνεται η συγγραφή ενός έργου και πώς λειτουργεί ένας συγγραφέας.
Μερικά από τα λόγια του μας έκαναν μεγάλη εντύπωση:
- η λογοτεχνία είναι η πιο εξευγενισμένη μορφή απάτης
- ακόμα και η πιο απλή ιστορία δεν είναι καθόλου απλή
- ο συγγραφέας δίνει στον ανγνώστη πολύ λιγότερα από όσα ο ίδιος γνωρίζει για την ιστορία και τους ήρωες του
- οι συγγραφείς κυρίως διαβάζουν και λιγότερο γράφουν
- οι συγγραφείς, πριν γράψουν, ζουν για ένα διάστημα μαζί με τους ήρωες τους
- όπως είπε ο Πίντερ; ο συγγραφέας γνωρίζει όλα τα ρούχα που έχουν οι ήρωες των έργων του μέσα στη ντουλάπα τους, αλλά τους δεν τους αφήνει να τα φορούν όλα πάνω στη σκηνή.
- η φαντασία είναι το κλειδί της λογοτεχνίας
- η λογοτεχνία απαιτεί εργατικότητα, εγρήγορση, προσήλωση
Κωσταντίνα Σταυροπούλου, Α3
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου